Verkkokaupan luominen: Mitä tulee tietää verkkotunnuksesta

Verkkokaupat ovat nykypäivänä yhä suositumpia, ja yhä useammat ihmiset ostavat tuotteita ja palveluita verkosta. Tämän vuoksi yhä useammat yritykset pyrkivät luomaan oman verkkokaupan, jotta he voivat tarjota tuotteitaan ja palveluitaan myös verkossa. Verkkokaupan perustamisessa on monia tärkeitä asioita, kuten sopiva verkkotunnus. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, mikä verkkotunnus on ja miksi se on tärkeä verkkokaupan luomisessa.

Johdanto verkkotunnukseen ja sen merkitykseen

Verkkotunnus on yksilöllinen nimi, jota käytetään löytämään verkkosivustoja Internetissä. Se koostuu yhdestä tai useammasta sanasta, jota seuraa yleensä piste ja maatunnus, kuten .fi tai .com. Verkkotunnus on tärkeä osa verkkokaupan luomista, sillä se toimii verkkokaupan osoitteena ja auttaa asiakkaita löytämään verkkokaupan helposti.

Verkkotunnus ja verkkokauppa

Kun suunnittelet verkkokaupan luomista, verkkotunnus on yksi ensimmäisistä asioista, joita sinun tulee harkita. Ensimmäiseksi sinun tulee päättää, minkä tyyppinen verkkotunnus sopii parhaiten verkkokaupalle. On olemassa erilaisia verkkotunnuksia, kuten .fi, .com, .net jne., ja jokaisella niistä on omat ominaisuutensa ja tarkoituksensa.

Suurin osa ihmisistä suosii .fi-päätteistä verkkotunnusta, sillä se viestii paikallisuudesta ja sopii erityisesti suomalaiseen markkinaan. Jos aiot myydä tuotteitasi kansainvälisesti, .com-päätteinen verkkotunnus saattaa olla parempi vaihtoehto, sillä se on yleisempi ja tunnetumpi ulkomailla. Verkkotunnuksen valinta riippuu siis omista tavoitteistasi ja kohdeyleisöstäsi.

Milloin verkkotunnus kannattaa hankkia?

Monet aloittelevat verkkokauppiaat saattavat ihmetellä, milloin on paras aika hankkia verkkotunnus. Suosittelemme, että hankit verkkotunnuksen jo ennen kuin ryhdyt luomaan verkkokauppaa. Näin voit varmistaa, että haluamasi verkkotunnus on vapaana ja voit rekisteröidä sen itsellesi ennen kuin joku muu ehtii sen tehdä.

Lisäksi verkkotunnus on rekisteröitävä vuodeksi kerrallaan, joten kannattaa miettiä myös tulevaisuutta. Jos aiot pitää verkkokaupan toiminnassa pitkään, saatat haluta varata verkkotunnuksen useammaksi vuodeksi kerrallaan. Näin varmistat sen pysymisen omana omaisuutenasi ja ettei kukaan muu voi rekisteröidä samaa verkkotunnusta.

Verkkotunnus ja brändäys

Verkkotunnus on myös tärkeä osa brändäystä. Hyvä ja helposti muistettava verkkotunnus auttaa asiakkaita löytämään sinut verkosta ja muistamaan yrityksesi nimen. Tämän vuoksi on tärkeää valita verkkotunnus, joka on ytimekäs, helppo lausua ja muistamisen arvoinen.

Jos haluat viedä brändäyksen seuraavalle tasolle, voit harkita myös verkkotunnuksen räätälöimistä yrityksesi mukaan. Esimerkiksi, jos yrityksesi nimi on ”Suomalainen Käsityö”, verkkotunnuksesi voisi olla suomalainenkasityo.fi. Tämä auttaa sinua erottumaan muista verkkokaupoista ja lisää brändisi tunnistettavuutta.

Verkkotunnus ja webhotelli

Olet ehkä kuullut myös käsitteestä ”webhotelli”. Webhotelli on palvelu, jonka avulla voit tallentaa verkkosivustosi ja sen tiedostot Internetissä. Kun hankit verkkotunnuksen, tarvitset myös webhotellin pitääksesi verkkosivustosi verkossa ja toiminnassa.

Voit hankkia sekä verkkotunnuksen että webhotellin samalta tarjoajalta. Monet verkkotunnuspalvelut tarjoavat myös hosting-palveluita, joten voit helposti hoitaa molemmat asiat samalla kertaa. Muista kuitenkin vertailla eri palveluntarjoajien hintoja ja ominaisuuksia ennen päätöksen tekemistä.

Yhteenveto

Verkkokaupan luominen on jännittävää, mutta myös vaativaa. Muista kuitenkin, että verkkotunnus on yksi tärkeimmistä osista verkkokaupan luomisessa. Sen avulla asiakkaasi löytävät sinut helposti verkosta ja se toimii myös brändäyksen ja yrityksesi tunnistettavuuden välineenä. Muista hankkia verkkotunnus ajoissa ja varata se vuosiksi eteenpäin. Näin voit keskittyä luomaan upean verkkokaupan ja palvelemaan asi